وعده توخالی توزیع گسترده کارت اعتباری بین کارگران، اظهارات گوناگون ،پاسکاری بین وزارت خانه ها ،بانک ها و.....

دراواخرسال1389همزمان با تعیین حداقل دستمزدسال 1390کارگران دولتمردان اسلامی ازجمله وزیرکار تحت لوای جلوگیری از افزایش نرخ تورم با افزایش حداقل حقوق کارگران مخالفت کردندوبا تمام نیروواردکارزارشدندتا مبادا حقوق کارگران افزایش یابد.البته درراستای رسیدن به این هدف ضدکارگری خویش با دوز وکلک ،فریبکاری ودروغگویی تلاش فراوانی کردندتا با جوسازی به چشم کارگران خاک بپاشندازجمله وزیرکاربارها از طرف دولت اعلام کرد:

بجای افزایش حداقل حقوق کارگران با ارائه بسته های حمایتی به کارگران از جمله اجرای طرح مسکن‌ مهر، توزیع سهام عدالت، توزیع کارت خرید اعتباری کارگران و...قدرت خرید کارگران را افزایش می دهیم.

افزایش نرخ تورم طی بهار وتابستان ادامه پیدا کرد وکماکان ادامه داردواین بسته های باصطلاح حمایتی هم درحدشعار وتبلیغات باقی مانده اندوهریک دچارسرنوشت نام معلومی شده اند.دراینجا باپیگیری سرنوشت کارت اعتباری کارگران طی 6ماه گذشته یک چشمه ازفریب کاری های وزیرکارودولتمردان را بنمایش می شود:

قبل از هرچیزخاطرنشان می شود که نقش حمایتی کارت های اعتباری از کارگران زیر سئوال است وحتی می تواند نقش مخرب هم داشته باشد.ازجمله بدهکارشدن کارگران به بانک ها وپرداخت بهره باد رصد بالا دراین شرایط ویا می تواندوسیله ای برای آب کردن محصولات بنجل وورودست مانده سرمایه داران باشدو...........

6بهمن1389- به گزارش خبرگزاری مهر،عبدالرضا شیخ الاسلامی از پیگیری موضوع واگذاری کارت اعتباری 1.5میلیون تومانی خریدکارگران خبر داد و گفت: اصل کار در وزارت بازرگانی درحال پیگیری است، زیرا مسئولیت اجرای کار بر عهده این وزارتخانه گذاشته شده است.

11فروردین 1390- محمد پارسا در گفتگو با مهر از احتمال واگذاری کارت های اعتباری خرید 1.5 میلیون تومانی برای کارگران خبر داد و گفت: طبق پیش بینی ها، مذاکرات و قول وزیر کار و امور اجتماعی این کار باید تا اردیبهشت ماه سال جاری انجام شود.

26فروردین 1390-حسین احمدی زاده رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی کشوردرگفتگوبامهر با اعلام اینکه در زمینه واگذاری کارت اعتباری خرید به کارگران مصوبهای نداشته ایم، گفت: اگر قرار است کاری انجام شود فقط کارگران دائمی را تضمین میکنیم و تعهدی برای فصلی‏ها و قراردادیها نمیپذیریم.

این درحالیست که اخیرا وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرده است که از هفته کارگر سال جاری کار واگذاری کارت های اعتباری خرید 1.5 میلیون تومانی را برای کارگران کشور آغاز خواهند کرد.

3اردیبهشت-خبرگزاری مهر بنقل از محمد پارسا نوشت:9میلیون کارگر کارت اعتباری می‌گیرند و واگذاری کارت اعتباری قطعی است.

5اردیبهشت-ایسنا نوشت، وزير كار و امور اجتماعي با بيان اين‌كه دولت در تلاش است تا بسته‌هاي حمايتي را براي كارگران به مرحله اجرا بگذارد، تصريح كرد:‌ با اجرايي شدن اين بسته‌هاي حمايتي طبقه بندي قشر كارگر ارتقا مي‌يابد.
وي از اعطاي كارت خريد اعتباري به كارگران كشور خبر داد و گفت: در هفته كارگر سال 90 برنامه اعطاي كارت خريد اعتباري به همه كارگران كشور را در دستور كار قرار داده‌ايم و به ميزان 1.5 ميليون تومان امكان خريد بدون بهره را ايجاد مي‌كنيم.

11اردیبهشت-مهربا تیتر درشت از رونمایی کارت اعتباری کارگران خبر داد ونوشت: واگذاری کارت اعتباری 1.5 میلیون تومانی به کارگران آغاز شد.

19اردیبهشت- علی دهقان کیا عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با مهربا بیان اینکه برای واگذاری کارت اعتباری 1.5 میلیون تومانی خرید کارگران نیاز به تدوین آئین‌نامه است، گفت: مطرح شدن این موضوع در حالی که هنوز خبری از آن نیست برای کارگران "دردسر" شده است.

20اردیبهشت- به گزارش خبرگزاری مهر، وحید یزدانی گفت: در روز جهانی کارگر و با همت دبیرخانه شورای عالی اشتغال، به صورت نمادین کارت‌های خرید اعتباری به برخی از کارگران تحویل داده شد.

مدیر طرح خرید اعتباری میزان اظهار داشت: کارگران با ارائه اطلاعات لازم و پر کردن فرم درخواست دریافت کارت اعتباری، می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه کرده و کارت خود را دریافت کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پوشش این طرح، بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل معرفی شده است.

28اردیبهشت-مهرتحت عنوان رونمایی زودهنگام کارت اعتباری کارگران نوشت: با اینکه وزارت کار و امور اجتماعی در روز کارگر امسال موفق شد تا تعدادی از این نوع کارت ها را به صورت نمادین به تعدادی از کارگران واگذار کند، اما وزیر کار و امور اجتماعی از واگذاری آن به همه کارگران در سطح گسترده نیز سخن گفت و این موضوع باعث شد تا جامعه کارگری امروز منتظر تحقق وعده وزارت کار در این رابطه باشد.

در مدت زمانی که این مسئله در جامعه کارگری مطرح شده است همواره اظهار نظرها و مطالب فراوانی از مسئولان وزارت کار، جامعه کارگری و همچنین کارفرمایی کشور مطرح شده است اما هیچ یک از این نوع اظهار نظرها تاکنون منجر به واگذاری گسترده این کارت ها در بین اقشار مختلف کارگری کشور نشده است.

3خرداد-عبدالله مختاري ـ عضو هيات مديره كانون هماهنگي شوراي اسلامي كار استان تهران ـ در گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد:‌ دولت به كارگران اعلام كرده است كه براي دريافت كارت خريد اعتباري يك ميليون و 500 هزار توماني خود به بانك رفاه مراجعه كنند ولي اين بانك مي‌گويد هيچ دستورالعملي برايشان صادر نشده است و كارگران با مراجعه به اين بانك جواب مشخصي دريافت نمي‌كنند.

30خرداد-مهرتحت عنوان کارت اعتباری 8 میلیون کارگر در کما نوشت: واگذاری کارت‌های اعتباری خرید 1.5 میلیون تومانی به کارگران مصوبهای بود که شورای عالی اشتغال در سال گذشته برای حمایت از معیشت کارگران و تولید داخلی ارائه کرد اما با وجود رونمایی زودهنگام و واگذاری نمادین آن به 13نفر در هفته کارگر امسال، ادامه اجرای آن در شرایط فعلی با وقفه و رکود محسوسی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود رونمایی و واگذاری نمادین کارت های اعتباری خرید 1 میلیون و 500 هزار تومانی به 13 نفر از کارگران در هفته کارگر سال جاری موضوع مصوبه سال گذشته شورای عالی اشتغال، ادامه اجرای این طرح هم اکنون با رکود و کندی محسوسی مواجه شده است.

به نظر می رسد به دلیل مواجه شدن وزارت کار و امور اجتماعی با هفته کارگر سال جاری در اردیبهشت ماه، تصمیم به رونمایی و آغاز اجرای مصوبه شورای عالی اشتغال گرفته شد در صورتی که هنوز زمینه ها و شرایط لازم برای اجرای آن آماده نشده است.

7تیر- سيدمهدي طاهري ـ معاون مديركل امور اجتماعي وزارت كار و امور اجتماعي ـ در گفت‌وگو باايسنا از برگزاري اولين جلسه وزارتخانه‌هاي كار و بازرگاني براي تصميم‌گيري درباره كارت خريد اعتباري كارگران خبر داد و گفت: قرار است جلسات متعددي با حضور نمايندگان دو وزارتخانه براي تهيه دستورالعمل اجرايي اين طرح برگزار شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه وزارت بازرگاني يكي از اركان اجراي اين طرح است، اظهار كرد: ما تاكنون منتظر دستورالعمل بانك مركزي براي اجراي طرح اعطاي كارت خريد اعتباري به كارگران بوده‌ايم و ان‌شاءالله پس از دريافت آن مرحله اول را اجرا مي‌كنيم.

14تیر-مهرخبرداد،تفاهم‌ سه جانبه واگذاری کارت اعتباری به کارگران/ اولتیماتوم10روزه به بانکها،رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از انعقاد تفاهم نامه 3 جانبه بانک مرکزی، وزارت کار و مدیران عامل بانک‌ها برای فراهم شدن زمینه واگذاری کارت‌های اعتباری بیش از 8 میلیون نفر کارگر خبر داد و گفت: به بانک‌ها برای پیدا کردن آمادگی جهت مشارکت در این طرح 10 روز مهلت داده شد.

اولیاء علی بیگی در گفتگو با مهر از نشست مشترک نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برای تعیین تکلیف واگذاری کارت های اعتباری خرید بیش از 8 میلیون نفر کارگر خبر داد و گفت: در این جلسه، برخی جمع بندی های اولیه حاصل شده است.

20تیر- دبيركل كانون عالي شوراهاي اسلامي‌كار كشورگفت: موضوع واگذاري كارت اعتباري 1.5 ميليون تومان به كارگران سراسركشور هنوز اتفاق نيفتاده است.
ناصر برهاني درگفت وگو باخبرنگار ايلنا افزود: جلساتي را با معاون اجتماعي وزارت كار داشته ايم و مقرر شدكه آنها نرم افزارهاي لازم براي اجرايي كردن اين طرح را تدوين كنند تا كار به سهولت انجام شد.
رييس هيات مديره كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي‌كار استان تهران با بيان اينكه مشخص نيست طرح واگذاري كارت اعتباري 5/1 ميليون توماني چه زماني به مرحله اجرا برسد، اظهار داشت: يكي از تاكيدات هيات مديره كانون عالي شوراهاي اسلامي‌كار كشور پيگيري همين موضوع است چراكه كارگران خواهان اجراي آن هستند.

1مرداد-ارائه کارت اعتباری کارگران در هفته دولت

معاون وزیر بازرگانی از ارایه کارت اعتباری کارگران در هفته دولت خبر داد و گفت: با گذشت 7 ماه از اجرای طرح میزان 400 میلیارد ریال خرید در شبکه انجام شده و 700 هزار کارمند اعتباری خود را دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق مفتح در نشست خبری امروز شنبه خود با خبرنگاران گفت: بعد از ارایه کارت میزان به کارمندان دولت و فرهنگیان، اینک نوبت به کارگران رسیده است که کارتهای اعتباری خود را دریافت کنند که بر این اساس، کارتهای اعتباری خرید کارگران نیز در هفته دولت در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

2مرداد- شیخ‌الاسلامی به رئیس‌جمهور نامه نوشت/ دستور ویژه به بانک مرکزی

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در مورد تامین اعتبار اجرای طرح واگذاری کارت اعتباری خرید کارگران و کارمندان (طرح میزان) توسط بانکها به مهر گفته است: 1.5 میلیون تومان برای 4 میلیون نفر در این طرح پیش بینی شده است.

وی تصریح کرده است : به بانکها اختیار داده شده است که به هر میزان که توانایی دارند نسبت به تامین اعتبار اجرای طرح اقدام کنند، اما بانک مرکزی به هیچ عنوان برای تامین اعتبار این طرح اسکناس چاپ نخواهد کرد.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از نامه‌نگاری وزیر کار با رئیس جمهور برای حمایت بانک‌ها از اجرای طرح واگذاری کارت اعتباری خرید کارگران خبر داد و گفت: رئیس جمهور نیز در این باره به بانک مرکزی دستور ویژه پیگیری داده است.

اولیاء علی بیگی در گفتگو با مهر از نامه نگاری وزیر کار و امور اجتماعی با رئیس جمهور در زمینه تاکید بر حمایت بانکها در اجرای طرح واگذاری کارتهای اعتباری کارگران خبر داد و گفت: در این نامه شیخ الاسلامی از رئیس جمهور درخواست کرده است تا در این زمینه دستورات لازم را صادر کند.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهار داشت: پیرو نامه وزیر کار و امور اجتماعی به رئیس جمهور در خصوص لزوم توجه بیشتر بانکها و به ویژه بانک مرکزی در اجرای مصوبه شورای عالی اشتغال، رئیس جمهور نیز دستور ویژه ای را برای بانک مرکزی در ذیل همان نامه وزیر کار صادر کرده است.

2مرداد-ایلنا،

طرح كارت اعتباري كارگران با همكاري تمامي بانك ها اجرايي مي شود

پيش از اين قرار بود بانك رفاه كارگران به عنوان بانك عامل اجراي اين طرح را دنبال كند كه به دليل گستردگي پرو‍ژه، تمامي بانك ها براي اجراي آن همكاري خواهند داشت.

10مرداد- ایران اکونومیست: وزير كار به دنبال كشمكش‌هاي صورت گرفته ميان بانك مركزي و وزارتخانه‌هاي بازرگاني و كار و امور اجتماعي بر سر نحوه تامين اعتبار طرح كارت خريد اعتباري كارگران، اعلام كرد: دولت به بانك‌ها مجوز داده است با استفاده از يكي عقود اسلامي نسبت به تامين منابع اين طرح اقدام كنند.

به گفته عبدالرضا شيخ‌الاسلامي عملياتي شدن طرح ميزان با استفاده از عقد اسلامي «مرابحه» صورت مي‌گيرد. پيش از اين وزير بازرگاني از بانك مركزي خواسته بود تامين منابع طرح از طريق ايجاد خط اعتباري از سوي اين بانك انجام شود اما بانك مركزي با تورمي خواندن اين كار، بر تامين منابع اين طرح از محل اعتبار داخلي بانك‌ها تاكيد كرد. عقد مرابحه، ابزاري براي حمايت از تامين مالي نيازهاي خانوار به هر نوع كالا همچون لوازم خانگي، اجناس مصرفي و كالاهاي بادوام است. مرابحه در برنامه پنجم به تصويب مجلس رسيده و بانك مركزي در آيين‌نامه‌هاي اجرايي خود، اين نوع قرارداد را براي صدور كارت اعتباري در نظر گرفته است. كارشناسان معتقدند: اين نوع قرارداد به دليل پيش‌بيني سود تثبيت‌شده مورد استقبال بانك‌ها قرار خواهد گرفت. در عقد مرابحه، بانك ‌مشتري‌ را به عنوان ‌وكيل‌ خود براي خريد به تامين‌كننده معرفي مي‌کند، پس از انتقال كالا به مشتري، او نيز در روش‌هايي مانند پرداخت اقساطي اقدام به بازپرداخت تسهيلات مي‌كند.

13مرداد-همشهری: انتشار نامه رئیس کل بانک مرکزی به وزارت بازرگانی مبنی بر عدم تأمین اعتبار طرح موسوم به «میزان»، گمانه زنی ها درباره پرداخت نشدن کارت اعتباری کارگران را تقویت کرد و انتظار حدود ۸ میلیون کارگر مشمول دریافت این کارت را در هاله ای از ابهام قرار داد.

21مرداد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه مسائل اداری مربوط به واگذاری کارتهای اعتباری حل شده است و بانکها به زودی واگذاری این نوع کارتها را در دستور کار قرار می‌دهند، گفت: برای ثبت نام متقاضیان سامانه مجازی ایجاد می‌شود.

عبدالرضا شیخ الاسلامی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه واگذاری کارتهای اعتباری خرید 1 میلیون و 500 هزار تومانی کارگران، با اعلام اینکه مسائل اداری و قانونی این طرح هم اکنون حل شده است، گفت: انشاءالله بانکهای عامل نیز به زودی توزیع آن را در دستور کار خود قرار می دهند.

26مرداد-ایسنا تحت عنوان کارت اعتباری کارگران به دنبال نخود سیاه!نوشت: در شرایطی که مجموع بانک‌های دولتی بیش از میزان جذب منابع‌شان، تسهیلات‌ داده‌اند انتظار از آن‌ها برای ارائه تسهیلات از منابع خودشان امری دور از انتظار است که تحقق آن‌ هم به همین اندازه دور از ذهن به نظر می‌رسد.

تامین اعتبار چهار میلیون کارت اعتباری کارگران به ارزش هر کدام 1.5 میلیون تومان اعتبار بسیار بزرگی حدود 48 هزار میلیارد تومان لازم دارد که به نظر می‌رسد با رد اختصاص خط اعتباری ویژه برای آن از سوی بانک مرکزی، بانک‌های عامل هم از تامین آن عاجز باشند.

28مرداد- براساس وعده‌های داده شده برای واگذاری گسترده کارتهای اعتباری خرید 1.5میلیون تومانی کارگران از هفته دولت فقط 6 روز باقی مانده است، با این حال چانه‌زنی با بانک مرکزی برای تعیین تکلیف عقد مرابحه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، واگذاری کارتهای اعتباری حدود 9 میلیون نفر کارگر شاغل در واحدهای مختلف اقتصادی کشور موضوعی است که از سال گذشته آغاز و با وعده های اخیر مجریان واگذاری کارتهای اعتباری 1 میلیون و 500 هزار تومانی کارگران وارد مرحله جدیدی شده است.

28مرداد-فارس: ضمانت مالی کارت اعتباری کارگران هنوز به نتیجه نرسیده است

در حالیکه پیش از این وعده داده شده بود تا هفته دولت مشکل کارت اعتباری کارگران حل شود اما قائم مقام معاون فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیر طرح کارت اعتباری می گوید: ضمانت مالی کارت اعتباری کارگران هنوز به نتیجه نرسیده است.

عباس قلی زاده در پاسخ به این سوال که پیش از این وعده داده شده بود تا کارت اعتباری کارگران در هفته دولت داده شود، اظهار داشت: ما ابراز امیدواری کردیم تا این اتفاق بیفتد اما انجام کار از طرف ما صورت گرفته است و بقیه موارد به عهده وزارت کار است.

وی با تاکید بر اینکه شیوه نامه اجرایی کارت اعتباری کارگران تهیه و ارسال شده است، گفت: مشکل اصلی در کارت اعتباری کارگران بحث ضمانت مالی است که باید وزرات کار با کارفرمایان به نتیجه برسد.

4شهریور- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصمیم‌گیری جدید در شورای عالی اشتغال برای واگذاری گسترده کارتهای اعتباری کارگران و کارکنان دولت خبر داد و گفت: برای تعریف ساز و کار اجرایی طرح، یک هفته به بانک مرکزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت مهلت داده شد.

محمد حسین فروزان مهر در گفتگو با مهر از تصمیم گیریهای جدید شورای عالی اشتغال در نشست چهل و پنجم آن خبر داد و گفت: موضوع واگذاری کارتهای اعتباری خرید کارگران و کارکنان دولت در این جلسه مورد تاکیدات ویژه قرار گرفت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در جلسه ای که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، آخرین اقدامات سیستم بانکی پیرامون واگذاری کارتهای اعتباری کارگران و کارکنان دولت بررسی شد.

فروزان مهر ادامه داد: خوشبختانه پس از تصویب عقد مرابحه توسط دولت برای تامین اعتبار مورد نیاز کارتهای اعتباری خرید کارگران و کارمندان، مشکلات این طرح حل شده است و به زودی باید شاهد واگذاری گسترده آن باشیم.

8شهریور- خبرگزاری مهرباردیگر ازآغازواگذاری کارت اعتباری کارگران خبرداد وبنقل از پورمحمدی نوشت: قانون و مصوبه هیئت وزیران، دستورالعمل شورای پول و اعتبار و دستورالعمل ویژه کارتهای اعتباری به بانکها ابلاغ شده است.

11شهریور- پورمحمدي قائم‌مقام بانک مرکزي به خبرنگارایسنا گفت: مشكل کارت‌هاي اعتباري و خريد برطرف شده است.وی تصریح کرد: قانون، مصوبه هيات وزيران، مصوبه شوراي پول و اعتبار و دستورالعمل ويژه کارت‌هاي اعتباري به بانک‌ها ابلاغ شده است و مشكل کارت‌هاي اعتباري و خريد برطرف شده است.

13شهریور- به گزارش ايلنا ، مسعود كاظم زاده مدير كل امور اجتماعي وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي در ارتباط با طرح كارت خريد اعتباري كارگران گفت: اعطاي كارت خريد اعتباري كارگران منوط به همكاري بانك مركزي ، بانك هاي عامل و وزارت صنعت ، معدن و تجارت است.

13شهریور- وحید یزدانی قائم مقام طرح کارت خرید اعتباری (میزان) درگفتگویی با خبرآنلاین اعلام کرد‌: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در مرحله نخست، کارمندان دولت از خدمات این کارت بهره‌مند می‌شوند و پس از آن کارگران و سایر اقشار جامعه و در نهایت تمام ایرانیان دارای کارت خرید اعتباری 15 میلیون ریالی خواهند شد.

14شهریور- مهرتحت عنوان وعده واگذاری گسترده کارت اعتباری کارگری محقق نشد نوشت:

وعده واگذاری گسترده کارت‌های اعتباری 1.5میلیون تومانی خرید کارگران از هفته دولت در حالی عملی نشد.

واگذاری کارتهای اعتباری خرید به حدود 10 میلیون کارگر فعال در بخشهای مختلف کشور یکی از مهمترین و در عین حال سخت ترین بخشهای اجرای مصوبه شورای عالی اشتغال بوده که تاکنون این موضوع به نتیجه ای جز واگذاری نمادین به 13 کارگر در هفته کارگر امسال (اردیبهشت ماه) نتیجه دیگری در بر نداشته است.

تامین اعتبارات لازم، تدوین ساز و کار واگذاری کارتهای اعتباری و طراحی کارتها از مهمترین مسئولیت‌هایی است که متوجه شبکه بانکی کشور بوده است، در عین حال واگذاری مسئولیت اجرای طرح در قالب طرح میزان از وزارت کار سابق به عنوان پیشنهاد دهنده طرح به وزارت بازرگانی سابق نیز اجزای دیگر کار را تشکیل می دهد.

ناصرپارسی-14شهریورماه